07
سپتامبر

برنامه ریزی درسی ، تعریف تا اجرا

برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی از اصطلاح تا اجرا

اصطلاح برنامه درسی به دروس و محتوای آکادمیک آموزش داده شده در یک مدرسه یا در یک دوره یا برنامه خاص گفته می شود. در فرهنگ لغت ، برنامه درسی اغلب به عنوان دوره های ارائه شده توسط یک مدرسه تعریف می شود ، اما بندرت در مدارس به این معنا عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به چگونگی تعریف یا استفاده مربیان از این اصطلاح ، برنامه درسی معمولاً به دانش و مهارتی که دانش آموزان انتظار دارند یاد بگیرند ، اشاره دارد که شامل استانداردهای یادگیری یا اهداف یادگیری است که انتظار می رود آنها را برآورده کنند. واحدها و درسی که معلمان می آموزند. تکالیف و پروژه های داده شده به دانش آموزان ؛ کتابها ، مطالب ، فیلم ها ، سخنرانی ها و مطالب خوانده شده در یک دوره ؛ و آزمونها ، سنجشها و سایر روشهای مورد استفاده برای ارزیابی یادگیری دانش آموزان. به عنوان مثال ، برنامه درسی یک معلم می تواند استانداردهای خاص یادگیری ، دروس ، تکالیف و مطالب مورد استفاده برای سازماندهی و آموزش یک دوره خاص باشد.

وقتی از اصطلاحات برنامه درسی یا برنامه های درسی در زمینه های آموزشی بدون صلاحیت ، مثال های خاص یا توضیحات اضافی استفاده می شود ، ممکن است تعیین دقیق آنچه که اصطلاحات به آن اشاره می کنند دشوار باشد – عمدتا به این دلیل که می توانند در همه یا فقط برخی از م theلفه ها اعمال شوند بخشهایی از برنامه یا دوره های دانشگاهی مدرسه.

در بسیاری از موارد ، معلمان برنامه های درسی خود را تدوین می کنند ، که اغلب آنها را طی سالها اصلاح و اصلاح می کنند ، اگرچه معمولاً معلمان سازگار کردن دروس و برنامه های درسی ایجاد شده توسط سایر معلمان ، استفاده از الگوهای برنامه درسی و راهنماها برای ساختن دروس و دوره های خود یا خرید پیش بسته بندی هستند برنامه های درسی از افراد و شرکت ها. در بعضی موارد ، مدارس بسته های درسی و چند درصدی جامعی را خریداری می کنند – اغلب در یک زمینه خاص مانند ریاضیات – که معلمان ملزم به استفاده یا پیروی از آنها هستند. برنامه درسی همچنین ممکن است نیازهای تحصیلی یک مدرسه برای فارغ التحصیلی را شامل شود ، مانند دوره هایی که دانش آموزان باید بگذرانند و بگذرانند ، تعداد واحدهایی که دانش آموزان باید تکمیل کنند و سایر شرایط مانند تکمیل پروژه سنگفرش یا تعداد مشخصی از ساعات خدمات اجتماعی. به طور کلی ، برنامه درسی در مدارس اشکال مختلفی دارد – موارد بسیار زیادی برای فهرست بندی جامع در اینجا است.

نکته مهم در ارزش برنامه ریزی درسی

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه برنامه درسی طیف گسترده ای از اقدامات بالقوه آموزشی و آموزشی را در بر می گیرد ، مربیان معمولاً هنگام استفاده از این اصطلاح یک مفهوم فنی بسیار دقیق را در ذهن دارند. بیشتر معلمان وقت زیادی را صرف تفکر ، مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل برنامه درسی می کنند و بسیاری از مربیان در زمینه تدوین برنامه درسی تخصص متخصص را کسب کرده اند – به عنوان مثال ، آنها می دانند که چگونه می توانند دروس را سازماندهی ، سازماندهی و ارائه دهند ، به گونه ای که دانش آموز را تسهیل یا تسریع کند یادگیری. از نظر غیرآموزشگران ، بعضی از مطالب درسی ممکن است ساده یا ساده به نظر برسند (مثلاً لیستی از مطالب مورد نیاز ، به عنوان مثال) ، اما ممکن است منعکس کننده درک عمیق و پیچیده ای از یک رشته دانشگاهی و از موثرترین استراتژی ها برای یادگیری تحصیل و مدیریت کلاس باشد.

اصلاحات

از آنجا که برنامه درسی یکی از عناصر اساسی آموزش و تدریس است ، اغلب مورد اصلاحات است ، بیشتر آنها بمنظور دستورالعمل و انسجام بیشتر برنامه درسی در ایالتها ، مدارس ، مقاطع تحصیلی ، حوزه های درسی و دوره های آموزشی. در زیر چند نمونه نماینده از راه هایی است که در آن برنامه درسی برای بهبود هدف قرار می گیرد یا برای استفاده از پیشرفت مدرسه و افزایش اثر بخشی معلم استفاده می شود:

الزامات استانداردها:

وقتی استانداردهای جدید یادگیری در سطح ایالت ، منطقه یا مدارس به تصویب می رسند ، معلمان معمولاً آنچه را که آموزش می دهند اصلاح می کنند و برنامه درسی خود را با “انتظارات یادگیری” که در استانداردهای جدید ذکر شده ، “هماهنگ” می کنند. در حالی که همسویی فنی برنامه درسی با استانداردها لزوماً به معنای تدریس معلمان مطابق با استانداردها نیست – یا به عبارت دیگر ، دانش آموزان در واقع به آن انتظارات یادگیری دست می یابند – استانداردهای یادگیری مکانیزمی است که سیاست گذاران و رهبران مدارس تلاش برای بهبود برنامه درسی و کیفیت آموزش. به عنوان مثال ابتکار استاندارد مشترک دولت مرکزی ، یک تلاش ملی برای تأثیرگذاری بر طراحی برنامه درسی و کیفیت آموزش در مدارس از طریق تصویب استانداردهای جدید یادگیری توسط ایالات است.

الزامات ارزیابی:

یکی دیگر از استراتژی های اصلاحی که به طور غیرمستقیم بر برنامه درسی تأثیر می گذارد ، ارزیابی است ، زیرا روشهای مورد استفاده برای سنجش یادگیری دانش آموزان ، معلمان را وادار می کنند که محتوا و مهارتهایی را که در نهایت ارزیابی می شوند ، آموزش دهند. نمونه هایی که معمولاً مورد بحث قرار می گیرند ، تست استاندارد و آزمون پر خطر هستند که می توانند پدیده ای را به نام غیررسمی «آموزش به آزمون» بوجود آورند. از آنجا که سیاستهای فدرال و ایالتی دانشجویان را ملزم به انجام آزمونهای استاندارد در مقاطع معینی می کند ، و مجازات های نظارتی یا تبلیغات منفی ممکن است در نتیجه عملکرد ضعیف دانش آموزان حاصل شود .